ائل‌آی خانمائل‌آی خانم، تا این لحظه: 18 سال و 5 ماه و 24 روز سن داره
سویل‌آی خانمسویل‌آی خانم، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 6 روز سن داره
ایشیل‌آیایشیل‌آی، تا این لحظه: 4 سال و 10 ماه و 23 روز سن داره

یه آسمون با سه تا ماه

آلودگی هوای تهران :(

1392/10/4 16:19
نویسنده : مریم خانم
474 بازدید
اشتراک گذاری

الآن که باز به خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل شدن، تصمیم گرفتم یه یادداشت راجع به آلودگی هوای تهران بنویسم.

البته امسال این سومین باره که مدارس تهران به علت آلودگی هوای تهران، تعطیل می‌شن. بار اول، قبل از تاسوعا و عاشورا یعنی یکشنبه 19، دوشنبه 20 و سه‌شنبه 21 آبان سال 92 مدارس تعطیل شدن. بار دوم چهارشنبه 6 آذر بود که مدارس تعطیل شدن. و حالا هم که سه‌شنبه 3 و چهارشنبه 4 دی‌ماه مدارس ابتدایی تهران و شهرری برای بار سوم توی این سال تحصیلی تعطیل شدن.

و ناگفته نَمونه که هوای تهران همیشه آلوده‌ست؛ فقط توی زمستون به‌خاطر تراکم مولکول‌های هوا، این آلودگی مشخص‌تره و پدیده‌های مختلفی از جمله اینورژن یا همون وارونگی دما رو ما از نزدیک و با تک‌تک سلول‌هامون لمس می‌کنیم. ناراحت

برای خود من ملاک آلودگی هوا، دیده نشدن کوه از پنجره‌ی منزلمونه. توی پست قبلی هم اشاره کردم که از پنجره‌ی منزل ما برج میلاد و پشت سرش هم رشته‌کوه البرز قابل مشاهده هستن.

فاصله‌ی هوایی ما با برج میلاد به نسبت کمه و در روزهای عادی سال می‌تونیم اون رو به وضوح ببینیم. ولی متأسفانه، در روزهایی که آلودگی هوای تهران به حد اضطرار می‌رسه از همین فاصله‌ی کم هم، برج میلاد قابل دیدن نیست. ناراحت چه برسه به کوه پشت سرش! نگران

ساعت‌های آخر دوشنبه که توی شبکه خبر دیدیم که تعطیلی مدارس رو زیرنویس کردن، به سایت خبرآنلاین رفتم تا مطمئن بشم. و البته با نظرات مردمی که خبر رو مشاهده کرده بودن و بعضی‌هاش در عین این‌که طنز تلخی دارن ولی بازم طنز بودن. با خودم گفتم همین مردم غیور همیشه درصحنه هستن که صفحه‌ی فیـس‌بــوک "مسی" رو مورد لطف قرار دادن.

این چند تا مشت نمونه‌ی خروار هستن:

1- "بچّه‌های کلاس هفتم فقط یک سال از ابتدایی‌ها بزرگ‌ترن. مگه اونا ریه ندارن که اونا رو تعطیل نکردین؟" قهر

2- "بچّه‌های کلاس هفتمی مگه آبشُش (!) دارن که تعطیلشون نکردین؟" سوال

3- "نه عزیزم، اونا آبشُش ندارن، دودشُش (!) دارن" ناراحت

 

یکی از دوستان هم می‌گفت: "عامل آلودگی هوا همین بچّه‌های دبستانی و پیش دبستانی هستن (!) با تعطیل شدن مدارس اونا، هوا هم تمیز می‌شه (!)"

 چند تا عکس هم از برج میلاد برای دوستانی که دوست داشتن وخامت اوضاع رو متوجه بشن توی ادامه مطلب گذاشتم اگر خواستین ببینین.افسوس

اولین عکس مربوطه به یکی از روزایی که هوا سالم بوده. توی این روز، همون‌طور که معلومه روی کوه هم برف باریده:

 

عکس دوم و سوم، مربوط هستن به 29 مهر 92 حدود ساعت ده صبح. یه باد سیاهی وزید و بعدش برج میلاد به رنگ سربی یا جیوه‌ای دراومد، به‌طوری که من فکر می‌کردم دیگه رنگش به حالت قبلی (سیمانی) برنگرده:

 

البته توی عکس سوم، یعنی همین پایینی، اگر به سمت راست عکس دقت کنین، آلودگی یا همون باد سیاه و قرمز داره از کادر (!) خارج می‌شه. این عکس حدود پنج دقیقه با عکس قبلی فاصله‌ی زمانی داره:

 

عکس‌های چهارم، پنجم و شِشم، مربوط هستن به یک‌شنبه 5 آبان که هوای بارونی داشتیم و تقریباً تمیز. ساعت حدود 12:35 ظهر:

ساعت 4 بعدازظهر:

ساعت 5:10 بعدازظهر که دیگه ابرها کاملاً دارن همه‌جا رو تاریک می‌کنن:

 

عکس‌های هفتم و هشتم و نهم هم مربوط هستن به 4 آذر 92 که آلودگی واقعی رو می‌شه توی اونا دید. توی عکس هفتم برج میلاد تقریباً دیده نمی‌شه:افسوس البته این موقعی از روز هست که زاویه‌ی دید تشخیص داده بشه، وگرنه که تو بعضی ساعت‌ها اصلاً دیده نمی‌شه.گریه

عکس هشتم رو به صورت پانوراما گرفتم که عمق آلودگی هوای تهران توش مشخص بشه:افسوس و منظورم این بوده که حتی اگر منزلتون بالای برج میلاد یا توی آخرین طبقه‌ی یه برجی به همون بلندی هم باشه، باز هم نمی‌تونین هوای سالم تنفس کنین: گریه

عکس نهم هم که دیگه خودش معلومه. فقط این‌که، از رنگ هوا مشخص هست که فقط ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون نیست بلکه ریزگرد و غبار هم توی هوا هستنگران:

 

چند تا نکته به ذهنم می‌رسه که باید بگم:

اول این‌که: این آلودگی سه سال هست که شدیدتر شده. به نظر من این تشدید مربوط هست به بنزین حاوی سی درصد متانول که الآن توی خودروها داره می‌سوزه.

دوم این‌که: تعداد واحدها و کارخونه‌های آلاینده‌ای که با انواع و اقسام دوز و کلک‌ها و چه بسا زیرمیزی‌ها از تهران خارج نمی‌شن خیلی خیلی خیلی بیشتر از اون تعدادی هستن که از تهران خارج شدن. قبلاً بیشتر از سیصد و پنجاه واحد بوده که الآن باز هم حدود دویست و هشتاد واحد باقی‌مونده. و به نظر من مشکل اصلی اینه.

سوم این‌که: با تعطیلی مدارس و حتی اداره‌ها، فقط به دلیل کاهش رفت و آمدها، ذراتی که باعث آلودگی هوا هستن، نشست می‌کنن. و فردای همون روز که شهر به زندگی عادی خودش برمی‌گرده، دوباره این ذرات هم به زندگی عادی خودشون برمی‌گردن. و تنها ضررش برای بچّه‌هاست که از درس و مشقشون عقب می‌افتن.

چهارم این‌که: وقتی بارون می‌باره، اگر شب باریده باشه، از صبحش تا حدود ظهر هوا خوبه؛ ولی باز از بعدازظهر همون روز اوضاع هوا از قبلش هم بدتر می‌شه. (بماند که بارون اولیه رو هم می‌گن سعی کنین زیرش نَمونین چون اسیدی هست) اما وقتی باد می‌وزه، واقعاً می‌شه حس کرد که آلودگی هوا رو با خودش می‌بره و اگر برای دو روز باد وزیده باشه، تا دو ـ سه روز هوا صاف و تمیزه. چون به هرحال طول می‌کشه که ذرات دوباره تولید بشن و جای ذرات قبلی رو بگیرن.

و پنجم این‌که: آقایون دست‌اندرکار دارن صورت مسئله رو پاک می‌کنن و من فکر نمی‌کنم خارج شدن مجلس و وزارت‌خونه‌ها از تهران تأثیری روی آلودگی هوای تهران داشته باشه.

این بود انشاء من :(

 

یه نکته‌ی دیگه رو هم لازم می‌دونم که بگم؛ اونم اینه که هر کدوم از عکس‌ها رو که خواستین، می‌تونم فایل اصلی و باکیفیت‌تر 5 مگابایتی‌ش رو در اختیار بگذارم.ناراحت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

نرجس خاتون، مامان طهورا خانوم
5 دی 92 16:39
الان که خوب دقت میکنم وآب شش و این صحبتا رو میخونم،میبینم کامنت پست قبلم اینجا هم کاربرد دارد بسیار!
مریم خانم
پاسخ
عزیزم! انتظار نداشتم این یادداشت طولانی منو بخونین. ولی بله
نرجس خاتون، مامان طهورا خانوم
5 دی 92 17:23
وا! معلوم است که خواندیم. تازه آن ته تهش هم آروز کردیم هی باد بوزد واین غبار ها وذرات بد و ناپسند را با خودش ببرد آن دوردورها! بعدترش هم با خودمان گفتیم حالا مریم بانوجان! اگر عکس دخترکانت را میگفتی یک چیزی.با کمال افتخار لیست درخواست فایل اصلی را پر میکردیم با مشخصات! الان ما فایل اصلی عکس های آلودگی هوا را میخواهیم چه کار؟کجای دلمان بذاریم؟نکند میخواهید قاب کنیم بچسبانیم به دیوار اتاقمان؟ فرمایشها میفرمایید ها!
مریم خانم
پاسخ
اعلام کردن که قراره یه همایش با موضوع آلودگی هوا برگزار بشه؛ من گفتم شاید یه نفری (!) که می‌خواد توی اون همایش شرکت بکنه، این متن من رو ببینه و دلش عکس برج میلاد توی هوای آلوده بخواد و این عکس‌های کمتر از 200 کیلوبایتی کیفیت چندانی ندارن. از خوش‌خیالیم بوده خواهرجان؛ شما به دل نگیر راستی شما هر عکسی خواستین امر بفرمایین. به دیده منت + [آیکون تعظیم]